سفارش تبلیغ
صبا ویژن

برنامه ریزی درسی پایه ششم

 

پایان هر دوره آموزشی معمولا شیرین و شروع دوره بعدی معمولا سخت است .کلاس ششم، یکی از مهمترین پایه های تحصیلی است چرا که دانش آموز بعد از آن باید وارد دوره ای جدید و البته جدی تر از قبل شود.به همین دلیل است که برنامه ریزی درسی پایه ششم از اهمیت زیادی برخوردار است.

برنامه ریزی درسی پایه ششم چگونه انجام می شود؟

همان طور که گفته شد، بعد از پایان مقطع ششم، دانش آموز باید برای ورود به دوره متوسطه و بعد از آن دانشگاه آماده شود.

با توجه به نظام جدید آموزش و پرورش متاسفانه بسیاری از دانش آموزان با حساسیت این دوره از زندگیشان آشنایی کافی ندارند.

جای تعجبی نیست که در پایان مقطع، دانش آموزان برای ورود به یک مدرسه عالی رتبه تلاش کنند. پس این وظیفه مهم به دوش پدر و مادر و سایر اطرافیان است، تا دانش آموز را از اهمیت این مسئله آگاه کرده و وی را در مسیر درست قرار دهد.

البته انجام این کار به صورت تمام و کمال و بدون نقص از عهده اطرافیان خارج است، چرا که تخصص انجام این کار را ندارند.

پس بهترین روش برای برنامه ریزی درسی پایه ششم استفاده از مشاوران متخصص و فعال در این حوز است.

مهم‌ترین و اولین اصول برنامه‌ریزی درسی را رعایت کنید

قبل از اینکه به سراغ برنامه‌ریزی درسی کلاس ششم بروید، به طور کلی باید مهم‌ترین نکات و قواعد برنامه‌ریزی درسی را بدانید.

در واقع فرقی نمی‌کند که دانش‌آموز چه پایه‌ای باشید، اگر از این قواعد و نکات برنامه‌ریزی اطلاعی نداشته باشید، نمی‌توانید برای مقطع مورد نظر خود، برنامه‌ریزی نمایید.

مهم‌ترین نکته که باید برای شروع هر برنامه‌ درسی به آن توجه کنید:

 برنامه هر دانش‌آموز باید مختص خودش باشد

استفاده از یک برنامه گروهی نظیر پکیج‌های آموزشی که از نحوه برنامه‌ریزی درسی تا آموزش معلم در کلاس به صورت گروهی اجرا می‌شود، خیلی وقت است که طرفدار ندارد.

 چون مهم‌ترین اصل که توجه به ویژگی‌های شخصیتی و توان یادگیری دانش‌آموز بوده در این روش توجه نشده است.

اولین نکته در طراحی یک برنامه درسی موفق، توجه به ویژگی‌های خاص هر دانش‌آموز در زمان مطالعه و یادگیری و همچنین سبک زندگی و عادات رفتاری او است.

چون همه دانش‌آموزان به یک میزان مشخص درس نمی‌خوانند، در یک ساعت مشخص نمی‌خوابند، میزان ساعات تفریح و گردش‌ برای آن‌ها متفاوت است و هر کدام، یک توان و ظرفیت محدودی برای مطالعه و درس خواندن دارند.

 بنابراین بهتر است برای شروع برنامه‌ریزی، هر دانش‌آموزی متناسب با نیازهای خود، متناسب با اهداف خود و همچنین سبک زندگی و عادات مطالعه خود برنامه‌‌ بریزد.

هیچ کس بیشتر از یک مشاور حرفه‌ای یا معلم باتجربه نمی‌تواند برنامه کاملی را برای مطالعه و برنامه ریزی درسی یک دانش آموز تدوین کند.

 اگر می‌خواهید که اصولی درس بخوانید و در سریع‌ترین زمان‌های ممکن درس‌های خود را یاد بگیرید باید از کمک یک معلم خصوصی باتجربه کمک بگیرید.

مهمترین نکات برنامه ریزی درسی پایه ششم

به خاطر داشته باشید که توانایی هر دانش آموز به نسبت دانش آموز دیگر متفاوت است. بنابراین شما نمی توانید انتظار داشته باشید که یک برنامه درسی برای تمای دانش آموزان و یا فرزندانتان مناسب باشد.

به نقاط ضعف دانش آموز توجه کنید و روی بهبود شرایط تمرکز کنید. سعی کنید بدون اینکه برنامه خسته کننده به نظر برسد، ساعات بیشتری به درس مورد نظر زمان اختصاص دهید.

دروس سخت و آسان را در کنار هم قرار دهید. به عنوان مثال درس ریاضی و هدیه های آسمانی در یک روز، درس علوم و فارسی در روز دیگر.